Aku ingin, Mencintaimu!!

Image
Photo credit to Google Image ^^ Assalamualaikum, untuk pembaca yang sudi menjengah ke blog yang tidak seberapa ini, rasanya sudah terlalu lama aku tidak menulis apa- apa di sini, dek kerana pengaruh Instagram dan Facebook yang lebih mudah di akses😪 (kononnya) Hari ini, ingin ku kongsikan, sebuah puisi lama yang ku tulis. Setelah berkurun lamanya barulah aku mampu meletakkannya di sini, hehehehe.. Perit ku rasakan, Saat perasaan diuji dengan pelbagai dugaan, Sakit   yang ku tanggung, Tiada siapa yang menyedari, Namun, bisikanNya mengubat segala kelukaan, Dan cuma kepada Allah ku labuhkan segala rintihan, TeguranNya ku jadikan pedoman, Agar diri tidak kecelaruan, Ku akui,   ada ketika, emosi menguasai akalku hingga terkadang hati menanggung azab amarah dan kadangkala mempengaruhi hatiku, sampai aku lupa, betapa indahnya kesabaran, Allah... Malu rasanya mengenangkan dosaku Zikir yang meniti di bibirku, Seperti tiada bererti buat ji

Si kecil Isqandar

Isqandar




Melihat telatah lincah si kecil ini, cukup mencuit hati setiap insan yang memandangnya. Mendengar suaranya sahaja, cukup membuatkan hati ini gembira, sepertimana riangnya dia bermain bersama sahabatnya. Melihat ke dalam matanya, bening, dan penuh dengan harapan. Itulah dia, si kecil Isqandar.

Meskipun baru berumur 6 tahun, namun ia begitu matang pada fikiranku. Masih segar di ingatan, saat pertama kali melihatnya, aku seolah takut untuk mendekatinya, kerana aku tidak punya banyak pengalaman berkomunikasi dengan kanak-kanak kecil sepertinya. Bimbang akan membuatnya menangis.. =)... Namun, bila ia datang sendiri kepada ku, sambil mengadukan masalahnya, membuatkan aku teruja, untuk mendekatinya, dan dua orang sahabat yang seumur dengannya, Ain dan Ilham.


Ia mudah untuk diajar, malah sangat patuh pada arahan. Tidak pernah membantah, dan senyumnya sering terukir, sambil menunjukkan barisan giginya yang masih indah tersusun, membuatkan kami sangat selesa dengannya. Suatu perkara yang membuatkan aku merasa kagum dengannya, setiap kali berkumandangnya azan Asar, pasti ia akan datang, dan mengatakan, " kak, azan sudah.. saya mau balik sembahyang"..masyaallah... betapa hebatnya anak kecil ini. Meskipun zahirnya dia cuma seorang kanak-kanak, namun ia lebih memahami erti panggilan Allah itu.. maka aku terasa malu dengan diri sendiri, yang terkadang alpa.. 

Seperkara lagi yang membuat aku kagum dengan si kecil ini, ia sentiasa membantu aku dan guru-guru yang lain, terutamanya, bila hendak memadam papan tulis.. MasyaAllah.. bayangkan, budak sekecil itu, begitu pandai menghormati orang yang lebih tua daripadanya, malah selalu memberikan pertolongan..meskipun tanpa kita memintanya.

apa yang masih ku ingat sewaktu mengajarnya dahulu, adalah saat ia mampu mengingat perkataan bahasa Arab. Meskipun tidak banyak.. namun itu sudah cukup membuatkanku kagum dengannya.. pelajaran yang paling melekat di ingatannya, ialah ..nombor dan peralatan sekolah yang adakalanya muridku yang berumur 7 atau 8 tahun juga tidak mampu mengingat dengan baik semua perkataan itu. Apabila aku cuba untuk membuat ulangkaji bersama mereka tentang pelajaran tersebut , pasti suaranya kedengaran menjawab dengan penuh yakin.

Selalu ia mengatakan padaku, "Kak, tahun depan, ibu saya kata saya tahun satu sudah, besar sudahkan saya kak"..dan aku cuma mampu tersenyum dan mengiyakan kata-katanya. Seperkara yang masih ku ingat, bila saja aku menyuruhnya membuat satu latihan yang mungkin agak sukar untuk  kanak-kanak sekecilnya, pasti ia akan tersengih sambil menggaru-garu kepalanya, lalu memberitahu ia tidak boleh membuatnya.. Ya Allah.. 
dan di situ kadangkala aku merasa terpukul.. kerana aku sedar, diriku masih belum punya banyak pengetahuan tentang kanak-kanak, dan cara pembelajaran mereka.

Kemudian, Isqandar juga sangat gemar melukis, antara lukisan kegemarannya, adalah TUPAI... Masihku ingat lagi, apabila melihat contengan di buku latihannya, aku bertanya kepadanya tentang contengan itu. Lalu ia menjawab dengan wajah yang yakin, "ini tupai kak...hehehe.."... aku cuma mampu tersenyum sendirian, kerana 'tupai' yang dilukisnya itu, bagiku cuma contengan biasa dan abstrak...hehehe...Mungkin imaginasinya menggambarkan, itulah 'tupai'... dan pernah juga ia memintaku mengajarnya untuk melukis bintang, sehingga habis buku latihannya penuh dengan bintang yang di buatnya...sehinggalah pada satu hari, dengan riangnya, ia memberitahu, ia sudah mampu melukis bintang...

Kadangkala, si kecil ini juga menjadi sangat nakal. Beberapa kali juga ia bergaduh dengan sahabat-sahabat yang lebih tua daripadanya. Namun semua itu kerana, sahabatnya yang lain suka mengejek namanya. Pernah pada suatu hari, ia berkata pada seorang sahabatnya yang berumur 7 tahun, bahawa mereka tidak boleh melawannya, kerana ia adalah 'bos'.. tidak lama kemudian, semasa aku sedang mengajar, tiba2 terdengar tangisannya.. rupa-rupanya, kakinya tersepit pada kerusi orang lain.. Aku memujuk, 'Isqandar, sudah,jangan menangis.. 'Bos' mana boleh nangis..'..sejurus aku mengatakan itu, tangisnya terhenti, diamnya disulam dengan senyuman yang begitu indah sekali...

Mungkin, jika aku cuba menceritakan segalanya, pasti tidak akan pernah habis...
namun, apa yang inginku sampaikan, ketahuilah, kadangkala, Allah beri peringatan kepada kita, melalui sesuatu yang kita tidak sangka-sangka.. Bahkan daripada seorang kanak-kanak juga, kita boleh mengambil banyak ibrah.. Betapa indahnya, andai hati kita bersih dan suci seperti mereka...
  
Buat adikku, Isqandar, moga dikau menjadi seorang yang berguna untuk agama, dan menjadi seorang yang soleh, serta berjaya... Juga moga Allah memberi kebaikan kepada ibu dan bapanya, yang mendidiknya, menjadi anak yang sangat baik..serta guru-gurunya yang turut mendidiknya menjadi seperti itu... Moga Allah redha atas segalanya..

Begitu juga untuk adik-adik yang lain... segala perkara yang berlaku, menjadi sebuah kenangan indah, yang tidak akan dilupakan selamanya... Moga semuanya menjadi insan yang soleh dan solehah.. Insyaallah...


# Ini sekadar satu perkongsian, bukan luahan perasaan... 



suasana yang pasti akan dirindui


Comments

Popular posts from this blog

Jadi Doktor??

Sekolahku syurgaku

Surat untukmu sahabat